Cari Blog Ini

Selasa, 31 Mei 2016

Misi upgrade sinki dapur (1)

Bila baca blog pasangan yang baru kahwin atau baru masuk rumah baru, hampir ke semua tengah renovate, atau dah siap ubahsuai dapur diorang. Kerdil rasa diri ini sebab kami berdua masih belum mampu untuk extend dapur yang sedia ada sekarang. Yang terbaru cuma peti ais saja bertukar dua pintu. Selalu muhasabah pada diri, tak apa lah rezeki kita mungkin lambat sikit nak merasa duduk rumah besar, nak extend rumah, nak pasang kabinet dapur, macam-macam keteringinan.

Kat situ Isdin selalu pesan utamakan yang keperluan dari kehendak. Pastu aku pun sentap. Tapi sentap sekejap je la. Benda betul.

So semalam aku dan Isdin pusing dari Pasir Penambang ke Sg Buloh Sasaran untuk recce harga sinki. Ada orang kata barang hardware banyak murah di Ijok. Malas pula nak drive jauh-jauh untuk tengok sinki semata bukan nak buat kerja kontrak besar-besar kan?

Sinki di Hardware Teik Lian 
Kami dah masuk 7 kedai hardware, harga sinki lebih kurang je. Kami ketepikan soal jenama. Lagipun aku pun kurang arif jenama apa yang bagus, kiranya kami main redah je ikut bajet poket kami. Memandangkan dapur kami kecik, so Isdin cakap cari single sink sudah. Aku ke Teik Lian Trading di Pasir Penambang,
Single sink jenama Isano saiz 600mm(L) x 450mm(W) x 205(D) thickness 0.6mm RM150, harga lama katanya. Untuk saiz 620mm (L) x 450mm(W) x 205mm(D) thickness 0.8mm, type inset RM220 sebelum GST. So aku jadikan tanda aras untuk aku recce kedai-kedai lain.

Aku planning nak ratakan tanah belakang dapur tu, asyik jadi port kucing liar berak je.
So aku tanyakan sekali pasir kasar, 1 ela hardware ni caj RM80. Satu lori kecil boleh masuk 3 ela. 3 ela = 1 scoop backhoe. (ni nak bagi aku faham & ingat dikemudian hari). Kemudian kami ke Aik Heng Chan Timber dan Abad Hebat, kat situ pasir kasar dijual RM70. Harga untuk sinki lebih kurang Rm150-160 dan design biasa. Kedai lain-lain aku tak mention sebab tak boleh nak tawar menawar langsung, jadi ok bai!



Sampai ke hardware paling last kami berkenan sungguh dengan sinki jenama Aimer ke dua dari bawah tu. Tapi bila tengok harga RM8++, urut dada dengan harga begitu. Bukan dalam bajet kami. Yang buat kami berkenan sebab ada tempat waste/ drain dan tempat letak pisau. Last-last lepas kami bargain single sink yang dah lopong dalam gambar tu dapatlah harga RM180. Dah tak boleh nak kasi kurang dah. Kelat habis muka tauke.

Sinki pilihan hati HDKS-6945
Kalau ikut harga catalog RM 255. Harga tak mau kalah. Memandangkan aku tak nak menunggu untuk next order, tauke nak bagi display je. Lepas ditekan-tekan calculator tu, harga muktamat RM180. Konfem untung dia masih dalam RM50-80. Siapa tahu kan? Tapi malas nak lama-lama dalam kedai tu, kami bayar je lah. Lagipun saiz dah ngam, tak nak lebar sangat 660m x 440m 215mm dan thickness 0.9mm just nice.

Isdin tengah usaha nak minta murah lagi. Haha

Isdin cakap Star Mart Hardware ni best datang sebab banyak barang.

Yes, dah boleh bawa sinki untuk next projek.


1 ulasan:

Do you want to comment or critic? Sure i don't mind. Thanx anyway...

Salam Kenal

Ramai yang baru menjadi rakan saya di muka buku sejak akhir-akhir ini. Jadi izinkan saya untuk perkenalkan diri. Hai, saya Syima atau senang...