Cari Blog Ini

Isnin, 14 September 2009

Fuyoo... besarnya!

Venue: Pasar Ramadhan Ijok

Ini bukan sebarang besar. Besarnya benda itu bukan sesuatu yang melucahkan. Tapi memang besar dan padat. Cerita pasal "dia" dah banyak aku jumpa dalam blog sana sini tapi tak berkesempatan untuk mencuba sendiri.

Hari ini sangat kebetulan aku ada tugasan pemeriksaan tanda harga di Pasar Ramadhan di Ijok. Dalam dok jalan-jalan tu aku tengok booth ni dikerumuni orang. Fuh!! Memang besar dan banyak!!

Ini dia NASI AMBENG!! Ya, aku nak bercerita tentang makanan saja.



NASI ambang atau disebut nasi ambeng boleh dianggap antara menu masyarakat Jawa paling popular. Ia hidangan nasi mengandungi pelbagai lauk seperti ayam goreng atau masak kicap, ikan kering, sambal goreng, mi atau bihun goreng, serunding kelapa dan tempe goreng.

Walaupun aku tidak berpuasa hari ini, bukan bermakna aku boleh makan terang-terang atau menyorok-nyorok. Aku pun turut ala-ala berpuasa. Terliur tengok lauk-lauk untuk nasi ambeng ini.




Jenuh aku tengok kakak ini membungkusnya. Mai sebungkus kak!!




12 ulasan:

  1. macam sedap je.. time2 abis puasa leh jumpa ke nasi ni?

    BalasPadam
  2. zan-xray
    tak tau la.. boleh kot.. usaha tangga kejayaan zan!!! nanti ko boleh photoshoot gambar nasi ambeng ini dgn cara profesional.. huhuhu

    BalasPadam
  3. dam dam dumm...bunyik mercun :D

    selamat hari raya :)

    BalasPadam
  4. gua tak boleh makan la macam nie..gua tak lalu nak makan kalau nasik campur2 macam caca marba nie. muntah saja

    BalasPadam
  5. setahun saye makan tak abeh kalo camni...

    BalasPadam
  6. kak syima..
    cam best jek nasi ambang tuh..
    brape total tmasuk lauk pauk die eh?
    mcm knyg smpai sahur pn leh..wahaha..

    p/s: sile amik kad raya kt blog fizah k..

    BalasPadam
  7. my fav ni kak.. yumyyy kan? yg tu bp hrga? ari tu sy de beli,byk gilerrrr sampai leh mkn dua org tapi hrga rm5 jek.. murahh!!

    BalasPadam
  8. mesti yang buat nih orang jawa..
    walaupun kitorang orang jawa, tapi tak penah rasa lah plaks.hehehe

    BalasPadam
  9. Aku tak pernah makan nasi ambeng..sedap ke..

    BalasPadam
  10. 13may
    Selamat hari raya.. tp saya dh terbau lemang ngn rendang ni...


    paraxixth
    jahat lu menghina nasi yang bakal menjadi kegemaran gua...


    aslina
    setahun?? tak kot... aiman ada, abg dan kakak dia ada... nasi ambeng ni boleh kongsi ramai-ramai. untuk mengukuhkan ukwah makan bersama2 ni...


    feez mior
    total RM8. Harga asal RM6 tapi sebab tamak amek ayam sampai 2. hahaha tapi tak ada lah kenyak sampai sahur, pagi tu akak bangun suruh member goreng nasi pula.. gila besar tangki perut ku...


    nemo
    alah.. malas nak tanya byk2.. bukan nemo bawak akak ke tempat tu.. rm5 tu jual kat mana??

    BalasPadam
  11. syima syaz
    rugi kamu tak cuba.. get one now..


    huda
    this one i categorisedkan as sedap la. sbb memang sedap pun.


    boneka
    apa yang besar beb?? nasi ke aku??

    BalasPadam

Do you want to comment or critic? Sure i don't mind. Thanx anyway...

Salam Kenal

Ramai yang baru menjadi rakan saya di muka buku sejak akhir-akhir ini. Jadi izinkan saya untuk perkenalkan diri. Hai, saya Syima atau senang...