Cari Blog Ini

Selasa, 14 September 2010

Ayam kunyit banjir

Lumrah mak memang selalu pok-pek-pok-pek. Mak bising. "Camanalah nak kawin kalau malas nak masak? Mati laki awak nanti..."

Dengan itu kelmarin aku merajinkan diri membuat lauk ayam goreng kunyit. Renyah. Berpeluh-peluh di dapur. Ayam goreng kunyit yang biasa makan di kedai ada bubuh kacang panjang kan? Kami makan yang ada letak hirisan yang tak seberapa nipis kentang.

Bercita-cita nak buat gravy yang super banyak supaya boleh digaul bersama nasi. Aku letak 3 labu bawang besar. Cili padi yang dikisar bersama bawang putih tadi tak sempat kering, aku dah taruk ayam goreng dan kentang konon-konon nak suruh absorb rasa tu dalam daging ayam tersebut.

Bila agak kering, garam pun secukup rasa, aku hidang atas meja.

Mak cakap, "Ayam kunyit awak banjir. Mak rasa cabai tu (orang utara) awak tak tunggu dia kering dulu tapi dah masuk ayam dan kentang goreng tu"


"Tapi mak kan... rasa dia tetap sama. Nanti makan pun jadi taik juga" counter aku balik. Abah cakap, appearance penting untuk menarik nafsu makan seseorang.

Rupanya penting rupa paras itu untuk menaikkan nafsu orang. Sob...sob...sob... Aku kecewa.



Syimalicious: Dah kata lauk ayam, masaklah macamana pun... mesti licin. Yer, yang pasti dah jadi taik.



Setakat ini dahulu,

 

1 ulasan:

  1. hahaha... rajin2 la masak kat umah nanti ye... hahaha... wahhh...akak ready sudah mau kawen nih...

    xP

    BalasPadam

Do you want to comment or critic? Sure i don't mind. Thanx anyway...

Salam Kenal

Ramai yang baru menjadi rakan saya di muka buku sejak akhir-akhir ini. Jadi izinkan saya untuk perkenalkan diri. Hai, saya Syima atau senang...