Cari Blog Ini

Khamis, 18 Disember 2008

Indahnya malam pertama

Yer korang, jangan terlalu ghairah untuk membaca entry 18sx. Entry-entry begitu akan aku privatekan untuk pembacaan golongan-golongan tertentu yang berkasta tinggi. Fuh! Ayat tak boleh blah.

Ini berkenaan home-deco khas untuk kaum wanita sahaja. Tapi sekiranya anda, pembaca dari kaum sebaliknya dan berminat untuk mengetahui sila ikuti baca sehingga tamat entry.

Soalan: Apa yang penting sewaktu pemilihan cadar tilam?
  1. Fabrik?
  2. Warna?
  3. Jenama?
  4. Harga?
Masa aku mula-mula nak masuk UiTM dulu, antara pesanan mak yang sampai sekarang aku gunapakai ialah tentang pemilihan cadar tempat tidur. Of courselah kita nakkan keselesaan. Betul?

Mak aku cakap tengok pada thread count cadar tersebut. Database otak ku telah menyimpan data bahawa bilangan THREAD COUNT yang tinggi tidak akan berbulu. Rata-rata sahabat aku tak pernah mengambil berat tentang thread count. Asal cantik, menawan hati, main beli je. Jangan okey?

Apa itu THREAD COUNT dan kenapa ia penting?

Thread count digunakan untuk mengukur kualiti sesuatu fabrik. Ia dikira mengikut jalinan horizontal dan vertical dalam one square inch of fabric. Dalam website ini menerangkan standard cotton; 200-220 as a good thread count, 230-280 as better, and 300-400 as best.

TAPI, bukan bermakna lagi tinggi thread count itu, lagi selesa dan mahal fabric cadar itu. Perlu diambil kira tentang campuran yang terdapat dalam jalinan fabrik itu - yarn size and ply.
Another important consideration is fiber. Sheets may be made from various cottons, various cotton blends, polyester, or other man-made fibers. Cotton/polyester blends outsell cotton sheets largely because they wrinkle less and cost less. Be sure the read the label to determine the amount of cotton in the sheets.
Untuk lebih maklumat sila googles = THREAD COUNT.

Method yang digunapakai oleh aku ialah beli cadar atas dari 250 thread count dan ia lambat untuk berbulu. No wonder mak i sanggup beli cadar yang beratus-ratus harganya. Aku bujang lagi, tak perlu demand-demand lagipun bak kata ayah aku - "beli barang seiring pangkat awak". Aku bergaji kerani, maka keranikan juga barang-barang ku melainkan ia pemberian kedua ibubapaku.
Look! Tak ada jenama dan murah bangat. Mak kata campuran cotton dan polyester mungkin sedikit panas. Tapi tak kisahlah. Yang murah banyak dijual di pasar malam dan pasaraya ekonomi selalunya tiada label tentang thread count dan cepat berbulu. Betul tak?

Ahhhh! Akhirnya time untuk aku landing menikmati malam pertamaku di atas cadar baru.

5 ulasan:

  1. alamak baruaku tingat cadar yang aku bli 3 bulan lepas tak bukak lagik...

    BalasPadam
  2. Syima, satu info yang menarik. sebelum ni sayapun pakai beli je.. janji selesa dan cantik mata memandang.

    "Ahhhh! Akhirnya time untuk aku landing menikmati malam pertamaku di atas cadar baru"

    hehe..

    BalasPadam
  3. mrgbum ~ ini pun cadar ai yang baru beli 5 bulan lepas... hiks

    rieha ~ macam besh je tdo kan?

    Cikgu rashid ~ hebat tak tajuk entry sy??? bunyi macam lucah je...

    BalasPadam
  4. Hi sis..i guna ur catatan ini as my reference pada pelanggan CADAR 3d Online SHop..ramai terkejut bila TC tinggi harga tinggi.Harap bila baca ur blog diorg dpt la sedikit pandangan drpd ur mak (^_*).Do visit my page ya..thxss

    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.353751944771454.1073741832.352755674871081&type=3

    BalasPadam

Do you want to comment or critic? Sure i don't mind. Thanx anyway...

Salam Kenal

Ramai yang baru menjadi rakan saya di muka buku sejak akhir-akhir ini. Jadi izinkan saya untuk perkenalkan diri. Hai, saya Syima atau senang...