Instagram Shots

Selasa, 11 Ogos 2009

Jom diet! Resepi kerabu suhun dan sup fishball

Hari ini buat sekian lamanya, dapurku kembali berasap. Muahaha. Ternyata memang aku perempuan yang amat malas. Adakah tabiat pemalas ini akan berubah bila berkahwin nanti?? Orang tua-tua cakap bila sudah kahwin nanti, otomatik jadi terer memasak. Betulkah?

Pada suatu hari BFF dapat terlalu banyak fishball sampai aku blank nak masak apa. Punyalah pemalas aku ini maka aku rebuskan saja 1/5 fishball yang ada dan suruh BFF cicah dengan sos. Sadiskan?

So pada malam ini aku telah memasak, ok tipu, aku telah mengimport seorang tukang masak dari Taiping yang marbeles. Kalau korang berkenan bolehlah mencuba resepi ini. Aku sekarang tengah terdampar kekenyangan seperti singa laut tatkala menulis blog ini. Nyamuk gigit badan pun tak larat nak pukul dah.

Ini ialah ingredient untuk 2 resepi. Satu resepi menggunakan fishball sebagai asas masakan dan satu lagi limau.

Macam biasa, kamu tumis minyak + bawang sehingga bau dia wangi semerbak. Kemudian masukkan air dan satu sudu kecil sos tiram (agak-agak je lah). Masukkan ubi kentang. Kalau nak buat lauk berkuah aku suka pakai ubi kentang yang kiut tu tapi leceh nak kupas kulit. Tapi aku tak bimbang sangat sebab semua itu dibuat oleh tukang masak importku. Ok kamu boleh letak carrot, lobak putih ke, ikut selera kamulah. Bila agak-agak dah empuk masukkan fishball. Bila dah agak-agak nak siap masukkan suhun, cendawan telinga kera, dan baby kailan. Tak payah lama-lama masak nanti hilang vitamin sayur tu. Settle satu hidangan. Hidangan ini tak ada nama, maka aku namakan Sup Fishball Syima. Ish! Macam tak boleh blah je nama.

Yang ini cara-cara nak buat Kerabu Suhun. Tukang masak aku ini celur ke semua bahan-bahan yang mentah satu persatu. Sementara itu tumbuk bawang putih dan lada burung (kalau rasa nak pedas, bubuh banyak-banyak cili burung tu), garam, gula, dan perahan limau secukup rasa. Kita nak bagi rasa masam-masam, pedas dan manis. Kemudian potong tomato dan bawang merah halus (ikut sedap kamu). Campur dan gaulkan hingga sebati. Kamu boleh letakkan kacang. Lagi sedap. Oleh kerana aku jarang ke dapur, maka suhun itu hancur setelah kena gaul oleh aku.

Punya la tak tahu nak kata, makan pun meniarap. Anak-anak muda adalah dilarang meniru aksi singa laut ini. Tapi apa yang aku boleh cakap... SHEDAP SHANGAT!!