Cari Blog Ini

Isnin, 28 September 2009

The real Malam Raya - Takbir

Di kawasan perumahan cluster ini, komuniti/rukun tetangga di sini amat aktif. Biarpun taman perumahan baru dan kependudukan yang belum padat ada saja aktiviti kemasyarakatan diadakan.


Sebelum ini aku membesar mostly di kejiranan cina dan kejiranan melayu yang suka bergosip, jadi aktiviti Takbir dari rumah ke rumah amat asing pada aku. Since aku macam jakun tak pernah join aktiviti macam ni, aku minta mak untuk stay sekejap untuk menyaksikan satu pembaharuan. Mungkin tempat lain dah biasa kot.

Motifnya di sini, supaya para penghuni cluster dapat mengeratkan lagi ukhwah, tanda perkenalan dan menghilangkan rasa hiba bagi yang tidak pulang ke kampung halaman. Tuan rumah cuma perlu mensajikan juadah ringan dan minuman kepada tetamu untuk menghilangkan haus setelah mengalunkan takbir.




4 ulasan:

  1. biasa kat kampung ada mcm tu..
    di panggil 'baraan'

    BalasPadam
  2. Bagusnya community kawasan umah ko ni.. tuari aku dgr ko citer pun dh terpegunn.. =)

    Babe, aku tunggu ko punya next update ni.. x sabar.. ;P

    BalasPadam
  3. syima, aku nak emel address ko..... x sempat nak pos dah kad aku...aku emelkan je la. Opis aku blog sume chat ngan facebook. Sangap siot... Tu yg aku bg kat komen. Sorila ek???

    BalasPadam
  4. kat kawasan umah sy pun ade camni,
    semangat kejiranan sgt tggi.. bgs..bgs..

    BalasPadam

Do you want to comment or critic? Sure i don't mind. Thanx anyway...

Salam Kenal

Ramai yang baru menjadi rakan saya di muka buku sejak akhir-akhir ini. Jadi izinkan saya untuk perkenalkan diri. Hai, saya Syima atau senang...