Cari Blog Ini

Isnin, 24 Mei 2010

Siapa cakap orang tu anjing, dia juga spesis anjing kerana hanya anjing dapat mengenali anjing lain.

Hahaha. Tajuk entry terpanjang setakat ini.

Orang gila tak akan kata diri dia gila. Begitu juga anjing. Orang yang menuduh orang lain anjing juga perlu terima kenyataan bahawa dia juga anjing. Sebab dia yang menyalak dulu.

Its really childish and immature since i have to tell everybody about what is going on in my office. Don't feel offended if you read this. I do aware that i have a lot of haters and i don't even care at all. I was the one who bring/create problems. Ok, i admit.
Saya memang pencinta anjing.
I was called "Anjing" by my colleague. Because i like to bark. Woof!Woof!

Eh, kita tukar medium bahasa ye?

Bukan apa, senang orang pejabat juga nak baca cerita anjing ni lepas tu jadi penyampai dan menyampai. Macam tak biasa pula? Sebab ada orang tu (see, aku tak guna perkataan anjing pun) dia cakap, aku ni suka mencari kesalahan orang lain tanpa menghisab diri sendiri. Yang mengata tu, betul sangat yer? Macam tak pernah cari salah orang lain? 2 x 5 je. Budak laki ni pun satu, dah baca status FB orang tu senyap-senyaplah, ni tolong bagitahu aku. Semangat betul bergosip.

Dah nama manusia pasti akan melakukan kesilapan sebab kita bukan Nabi yang maksum.

Apabila marah ia secara tak langsung mempamerkan kebodohan sendiri bila tidak terkawal. Tapi bila kemarahan itu hanya melibatkan antara dua individu dan salah seorang individu itu menyebarkan pergaduhan itu melalui apa jua medium untuk mendapatkan perhatian dan simpati orang lain, itu dipanggil KEBODOHAN BERGANDA! BERLIPAT GANDA!!

Aku dah berjanji tak mahu membuka aib sendiri dan orang lain, tapi kadang-kadang perempuan ni boleh tersasul untuk bercerita.
Aku nak tanyalah pada siapa-siapa yang baca entry ini, adakah kamu pasti orang disekeliling kamu itu ikhlas berkawan kerana diri kamu sendiri atau berkepentingan yang lain?? Jangan rasa hebat mempunyai kawan-kawan yang ramai. Pada aku lebih baik dikelilingi kawan-kawan yang berapa kerat saja dari puluhan ribu orang. Bergerak dalam grup, umpat sana-sini, adakah kamu pasti mereka tak akan mengumpat kamu kembali??

Adapun perselisihan faham atau pergaduhan tak perlu dipanjang-panjangkan. Kawan yang baik ialah mereka yang sering mengaku kalah dalam setiap pertelingkahan dan tidak berat utk mengucapkan perkataan"maaf". Aku tak cakap aku baik, tapi sekurang-kurangnya aku dah ungkap perkataan maaf tersebut.

Selari dengan hadith Rasululah saw yang bermaksud: “ Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya” (H.R Abu Daud).

Bak kata pepatah Arab, “ Bersahabat dengan penjual minyak wangi, kita akan menerima percikan wangiannya, manakala bersahabat dengan tukang besi, percikan apinya akan mencarikkan baju kita.”

Tak mati hilang kawan sebegini.

10 ulasan:

  1. aku dah banyak kali terkena~
    sebab tu aku tulis kat blog je~
    orang keliling kadang2 payah nak percaya~
    tendency tikam dari belakang sumpah amat tinggi~

    BalasPadam
  2. ko marahkan sape la plak nie syim.. sape lagik yg cari pasal dgn ko nie.. aduyaiii..byk2 la bersabar..lame2 penat la orang itu ..

    BalasPadam
  3. btl kate kau syima...ramai2 kwn tu bukan utk dibanggakan..kadang2 ramai2 pastu mula la mengata belakang2...dulu...aku memang ramai kawan,since aku dah tau true color orang2 sekeliling aku, aku kawan dgn bf aku je la.biar lah orang nak kata aku asyik kepittt 28jam, kawin nye tak...asal aku bahagia..
    mana2 pegi pn...mesti ada kwn yang 'bodoh lagi bebal'...

    BalasPadam
  4. trok la orang2 ni kan...huhu..bawak byk2 bersabar k..

    BalasPadam
  5. kawan-kawan saye sume ada KEPENTINGAN. yang saye betul2 ikhlas berkawan tak kira apa cuma berapa kerat je. maybe zero.

    skandal/bestfriend/boyfriend betul2/boyfriend tipu2/etc, lagi tinggi darjat untuk DIPERGUNAKAN. tak suka nanti boleh buang camtu je. jenis pakai buang. biasa la.

    pengakuan berani mati ni. heh.

    BalasPadam
  6. sbb tu harus memilih kawan yg prangainya boleh dibawa ketepi ketengah,,,...

    BalasPadam
  7. sungguh bangsat orang itu. biarkan je...kalau dia panggey anjing lagi..terus geget tgn dia sampai darah.ok..chill~

    BalasPadam
  8. amboi... siap ada pepatah arab tu...
    biasalah keje kat pejabat mmg camtu. ada jer org yang hasad dengki... napa yek????

    BalasPadam
  9. Pepatah arab itu adalah hadis Rasulullah saw

    dan tidak salah memegang anjing.Selama mana kita tidak terkena air liurnya kerana yang menjadikan anjing itu najis bukan badannya tapi air liurnya

    Binatang yang telah diburu anjing kita sendiri boleh makan seperti yang tercatat dalam al quran.

    manusia tanpa ilmu seringkali tersasar dalam menghukum orang :)

    BalasPadam
  10. gelombang besar ni..
    pantai tak kan berubah jika tembok nya kuat.

    orang yang dah diuji berkali2 ni selalunya akan kuat semangat.

    BalasPadam

Do you want to comment or critic? Sure i don't mind. Thanx anyway...

Salam Kenal

Ramai yang baru menjadi rakan saya di muka buku sejak akhir-akhir ini. Jadi izinkan saya untuk perkenalkan diri. Hai, saya Syima atau senang...