Cari Blog Ini

Selasa, 5 April 2011

Redhalah dengan cinta yang ada?

Panjang komen kawan aku dalam entry yang lepas. Aku tak mahu bidas banyak2 sebab ada benarnya apa yang dia cakap. Ada ke orang suka tengok kawan dia terus jatuh dan kemurungan? Ada? Mungkin adalah kot kalau dah pesen hati busuk longkang tu.

Aku terpanggil untuk menceritakan apa yang aku rasa. Ramai yang kata aku memilih. Hakikatnya tidak. Aku tak pernah memilih. Ini soal jodoh. Ketentuan dari Dia. Korang fikir aku nak ke membujang lama-lama?

Aku pernah je suruh parent aku carikan utk aku. Tapi mereka refuse, kata mereka tak mahu dipersalahkan di kemudian hari kalau hubungan tu tak menjadi. Sebab yang nak mengharungi badai rumahtangga tu aku, bukan mereka.

Aku jual mahal? Sebab murah sangat kot sampai tak laku. Haha! Mesti ramai dah buat persepsi memasing. And why on earth we have to look back to our past? Kalau iya pun aku notty and dirty, we people made mistake kan? Ada mulut-mulut orang syurga cakap aku tak laku sebab ramai boyfriend, hurrah sana sini. Tak pe, tak pe... aku nak tengok anak-anak diorang nanti. Boleh survive ke tidak.

Orang mudah nak jatuh hukum. Macam ex aku, sebab kawan-kawan sekeliling mengata hebat tentang aku, langsung dia buangnya aku tanpa diberi peluang. Dia ludah aku. Malu dengan kawan-kawan, khuatir sekiranya masa ke depan nanti aku masih terus hurrah-hurrah. Baik tak payah jadi lelaki kalau pengecut, tak tahu nak handle situasi yang macam itu. Apa guna jadi lelaki kalau tak boleh mempertahankan perempuan yang pernah tersadung jatuh?

I believe love at the first sight.

Janganlah paksa aku untuk terima seseorang itu kalau aku pandang muka dia tapi tak ada apa-apa feeling. Tapi orang sekeliling aku mesti ada yang bersuara "dah ada orang nak tu... terima je lah". KENAPA mesti ada suara macam ni? So aku ikutkan juga. Cinta boleh dipupuk katanya. TAIK! Tui! Pupuklah sangat??!

Aku pernah paksa diri untuk terima seseorang. Sudahnya kecundang sebab perasaan CINTA tu tak pernah hadir. Kesian kat mamat tu seolah-olah aku mempermainkan dia. Bayangkan kalau aku teruskan juga hubungan keterpaksaan ini hingga ke jinjang pelamin. Hancur beb! Takkan nak tambahkan statistik penceraian?

Nak cari manusia yang betul-betul genuine sayangkan aku payah. Memang payah! Dengan kaum lelaki yang berkualiti semakin berkurangan sekarang, korang fikir aku nak sapu keling botol tepi jalan je? Jangan lah ringan mulut sangat nak tanya aku "Bila nak kawin??" Aku akan emo like hell. Sebab laluan ke arah tu tak nampak lagi.

Mati ke kalau tak kahwin lagi? Kena buang kerja ke kalau tak ada suami? Tak ada kan? Jadi tak usahlah sibuk-sibuk kucar-kacirkan minda aku dengan soal-soal yang tak berkenaan.
.
.
.
.
.
Boleh tak nak sambung ke-meroyan-an ni nanti-nanti? Letih pula kepala nak susun ayat. Sampai sini dululah entri aku. Nak berambus...

Setakat ini dahulu,

4 ulasan:

  1. kalo saye takde la nak cakap mcm "dah ade orang nak tu, terima je la..." tapi rasanya dalam kes awk ni memang kene 'buat2' camtu pun...

    sebab saye tau yg awk kejar tu ske beno main tarik tali... bila awk citer ade org nak kat awk, dier pun tibe2 tunjuk care kat awk...sampai saye sendiri pun confuse tengok awk ngan dier.

    lama saye duduk ngan awk saye perhati gak dier lebey serasi ngan awk dari orang lain. kdg2 nampak gak awk mcm terpakse je ngan yg lain2 tu... cume tu lah... dah serasi tapi nak jugak dengar cakap orang lain ngan flash back apape yang tak patut...

    yang lepas tu lepas laa... bukan takleh nak berubah... cuma amik masa laa... kalo betul2 both menghargai satu sama lain... takdenye dah nak notty2 kat luar macam sebelum ade ikatan...

    wuwuwuww... cakap ngalahkan ade pengalaman padahal diri sendiri pun tak tentu arah lagi

    complicated kan?

    kdg2 takleh jugak bergantung pade ayat "kite kene cari orang yang sayang kite" ye la kan... sian plak... kalo still kita pun takde hati, tak gune gak kan...

    lain la kalo btol2 dah pasrah ngan sekadar nak tutup mulut2 yang ngumpat2 tak tentu pasal tu... sebab dorang tak penah rase... cube kalo nanti2 depan2 jadik kat anak dorang camtu... tengok nak gelabah ke tak...

    kite pun tak mintak jadi camni kan... tapi bende nak jadi... nak wat camno... ketentuan yang kat atas tu takde sape bleh lawan... ye tak?

    tak semua orang bernasib baik.

    kalo tak diduga tu bukan manusia la namanya... maybe akak punye dugaan camni... orang lain punya dugaan bende lain...

    jadi orang lain tu jangan la terlalu menghukum sangat...

    BalasPadam
  2. Assalam syima.... maaf kalau tulisan aku semalam menyakitkan hati hg... aku tak bermaksud menyakitkan hati hg..... cuma kekadang aku kesian dengan hg.... bila hg suka org tak suka... aku tak tau kat mana silapnya....Inilah ujian dariNYA...... Apa2 pun aku doakan hg dapat apa yang dicari... Cinta sejati sampai akhir hayat hang..... Orang mmg suka meenghukum org lain sebab dia tak berada titempat hg..... Aku pernah berada kat tempat hang.... sakitnya bila org yang disayangi berlalu meninggalkan kita tanpa sebab.....

    Then aku cuba menyayangi yang lain.... hg taukan sapa... tapi hakikatnya aku menipu diri sendiri.....

    Aku redho... mintak petunjuk dariNyA.... Alhamdulillah Allah gantikan yang lebih baik..... yang boleh jaga dan control aku kearah kebaikan..... Walau hakikatnya aku tak berapa sayang dgn dia... Aku belajar menyayangi dia.....

    Itu aku ... tapi aku tau hg tak boleh buat macam aku.... sebabnya hang adalah hg aku adalah aku.... kita mungkin sama tapi hakikatnya hati kita berbeza.....

    Maaf lagi sekali kalau kata2 aku semalam membuatkan hg naik angin.... I'm very2 sorry....

    Syima..... hakikatnya aku rindukan hang... rindukan kisah kita masa di teknik dulu.... Dan aku tak pernah lupakan persahabatan kita.... sebabnya hg org pertama yg tegur aku .... masa tengah tunggu bas sekolah pada hari pertama kan..... Aku tak tau hg ingat lagi ke tak....

    Aku bukan menghukum hg.... Tapi aku mendoakan hg .....

    BalasPadam

Do you want to comment or critic? Sure i don't mind. Thanx anyway...

Salam Kenal

Ramai yang baru menjadi rakan saya di muka buku sejak akhir-akhir ini. Jadi izinkan saya untuk perkenalkan diri. Hai, saya Syima atau senang...