Cari Blog Ini

Khamis, 31 Mei 2012

Dompet hilang boleh dapat balik?


How many people would return a lost wallet?


Terjemahan: Berapa ramai manusia yang akan memulangkan semula dompet yang tercicir?


Pagi ini aku terima berita sedih. 

Tercicir dompet. Tapi bukan dompet aku. Dompet kawan. 

Dah tu apsal nak sedih? 

Sebab dompet itu ada cash RM1500 yang diniatkan untuk membeli tv baru untuk aku.  

Uwaaaaa!! Tak ada rezeki.

Tak yah tanya koranglah. Tanya diri sendiri dulu kan? 

Kalau aku jumpa dompet berisi wang itu, aku nak pulang ke tidak?? Ermm kekadang hati hitam aku berkata, "Ambil je lah, duit jatuh dari langit ni". RM1500 bukannya sikit. Macam-macam boleh buat.

Kesian kawan aku tu, duit cash itu bukanlah satu masalah pada dia. Tapi memikirkan kad kuasa memeriksa kad pengenalan, lesen memandu, kad pengenalan, kad ATM, kad kredit semua GONE! Yang best tu, dahlah manusia tersebut songlap RM1500, dia swipe sekali kad kredit untuk pembelian minyak petrol sebanyak RM32 je. Kereta ke motor tu?? Kenapa swipe sikit-sikit? Jahat betul manusia tersebut, hati serupa bangkai.

Haih... Joli katak lah dengan duit tv aku tu. Aku tak redha. Aku nak tv!!!

Apa salahnya kalau kau dah ambil kad kredit dan cash itu, kau campakkan balik dompet itu di mana-mana supaya ada orang yang mulia lagi baik hati pergi serah balik pada empunya. Kad-kad serta dokumen dalam dompet itu lebih penting. Sebahagian nyawa si empunya.

Mengambil satu langkah advance, aku sarankan kita buat satu kad yang tertulis 
"Kalau jumpa dompet ini, nak ambil duit, ambillah. Aku ikhlas. Campak balik dompet ini di alamat sekian-sekian. Atau call no 012-3456789. Dokumen-dokumen dalam dompet ini lebih penting dari jumlah wang yang kau ambil"

Tapi...

Sebenarnya bergantung kepada kemuliaan hati seseorang. Kalau dia tak ada perasaan, dia peduli apa dengan semua ni. 

Bertabahlah wahai pakcik. Saya tahu kamu cool. Kamu seorang yang kuat dan cekal serta redha dengan dugaan melanda. Ini dugaan la tu pakcik. Mungkin ada hikmah disebaliknya. Mungkin pakcik nak naik pangkat jadi bos PRO pulak.

4 ulasan:

  1. salam..

    kesian la kan kalo kene camni.. btol la ko ckp, atleast bg la blk sume kad2 dalam wallet tu..leceh tu nk report bank, report jpn bagai..

    btw - aku pnah jumpe wallet kt dlm surau kat the mall, kat wyg mid valley, tapi tak smpi ati pn nk amik duit2 orang tu..sume aku bg blk kt kaunter pertanyaan n kaunter tiket tu..

    so, kita semua hati2 ye lain kali..salam..chow~

    BalasPadam
  2. Sy penah jumpe phone je... takde makne la nk pulangkan ke hape... mase tu teknology blom canggeh sgt lg... kuarkan je simkad... tukar ngan simkad membe... pastu bergelak beramai2 bace text lucah awek tu ngan pakwe dier... wakakaka... mujur tak jumpe klip terlampau je dlm memory card... kalo tak, da upload da... jumpe gamba bodo2 je... hahahh...

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam

Do you want to comment or critic? Sure i don't mind. Thanx anyway...

Salam Kenal

Ramai yang baru menjadi rakan saya di muka buku sejak akhir-akhir ini. Jadi izinkan saya untuk perkenalkan diri. Hai, saya Syima atau senang...