Instagram Shots

Khamis, 31 Mei 2012

Dompet hilang boleh dapat balik?


How many people would return a lost wallet?


Terjemahan: Berapa ramai manusia yang akan memulangkan semula dompet yang tercicir?


Pagi ini aku terima berita sedih. 

Tercicir dompet. Tapi bukan dompet aku. Dompet kawan. 

Dah tu apsal nak sedih? 

Sebab dompet itu ada cash RM1500 yang diniatkan untuk membeli tv baru untuk aku.  

Uwaaaaa!! Tak ada rezeki.

Tak yah tanya koranglah. Tanya diri sendiri dulu kan? 

Kalau aku jumpa dompet berisi wang itu, aku nak pulang ke tidak?? Ermm kekadang hati hitam aku berkata, "Ambil je lah, duit jatuh dari langit ni". RM1500 bukannya sikit. Macam-macam boleh buat.

Kesian kawan aku tu, duit cash itu bukanlah satu masalah pada dia. Tapi memikirkan kad kuasa memeriksa kad pengenalan, lesen memandu, kad pengenalan, kad ATM, kad kredit semua GONE! Yang best tu, dahlah manusia tersebut songlap RM1500, dia swipe sekali kad kredit untuk pembelian minyak petrol sebanyak RM32 je. Kereta ke motor tu?? Kenapa swipe sikit-sikit? Jahat betul manusia tersebut, hati serupa bangkai.

Haih... Joli katak lah dengan duit tv aku tu. Aku tak redha. Aku nak tv!!!

Apa salahnya kalau kau dah ambil kad kredit dan cash itu, kau campakkan balik dompet itu di mana-mana supaya ada orang yang mulia lagi baik hati pergi serah balik pada empunya. Kad-kad serta dokumen dalam dompet itu lebih penting. Sebahagian nyawa si empunya.

Mengambil satu langkah advance, aku sarankan kita buat satu kad yang tertulis 
"Kalau jumpa dompet ini, nak ambil duit, ambillah. Aku ikhlas. Campak balik dompet ini di alamat sekian-sekian. Atau call no 012-3456789. Dokumen-dokumen dalam dompet ini lebih penting dari jumlah wang yang kau ambil"

Tapi...

Sebenarnya bergantung kepada kemuliaan hati seseorang. Kalau dia tak ada perasaan, dia peduli apa dengan semua ni. 

Bertabahlah wahai pakcik. Saya tahu kamu cool. Kamu seorang yang kuat dan cekal serta redha dengan dugaan melanda. Ini dugaan la tu pakcik. Mungkin ada hikmah disebaliknya. Mungkin pakcik nak naik pangkat jadi bos PRO pulak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...