Instagram Shots

Jumaat, 13 Jun 2008

Emosi tergendala

Aku bekerja dalam satu organisasi yang kecil. Isunya ialah organisasi aku adalah DOTT! Patutnya aku bersyukur, kerana peluang bekerja dalam dot dot bukan senang nak dapat. Biar pun macai. But since aku di sini, aku langsung tak jumpa apa-apa keistimewaan yang perlu aku banggakan sepanjang dua tahun bekerja. Bila bercakap tentang warga dot dot, dah tentu ramai yang terlintas dalam kepala otak tentang karenah birokrasi, pilih kasih, gosip, PHD dan sebagainya. Ye la aku admit semua tempat kerja macam tu. Tapi aku nak cerita tempat kerja aku.

Oleh kerana aku ni seorang wanita vogue, perlukah aku mengikut rentak orang-orang disini hanya disebabkan peribahasa "masuk kandang kambing, mengembik, masuk kandang harimau, mengaum". B##ls#it! Di alaf baru yang semakin mencabar macam ni, masih ada... sebenarnya ramai yang tak nak kan perubahan. Ok.. diulangi RAMAI YANG TAK NAK KAN PERUBAHAN. Kalau boleh stagnant, bodoh macam tu jer selamanya. Sangat cacat otak okehhhhh! Tapi oleh kerana aku ni ala-ala nak merubah mereka, aku cuba buat sesuatu pembaharuan, smooth and steady. Mak ai! Aku lebih dihinggapi cas-cas negatif dari positif. Sangat sakit hati.

Tempat keje lama aku dulu sangat bersatu padu, boleh dikritik dan menerima kritikan. Kalau kat sini, kalau dulu aku pakai temulawak, A up lagi pakai maybelline, bila aku tgk tv 29", esok dia pun beli tv 29', kalau hari ini aku pakai baju lip lap lip lap, A lagi hebat dari jauh dah memancar-mancar labuci dia. Aku sambung degree, A pun sambung jugak walaupun tak de qualification. Sifat dengki mendengki yang maha hebat. Aku bukan nak menghina, tapi ini la komuniti melayu. Lama-lama asyik macam ni jer, aku pun boleh jadi macam diorang. Sangat letih! (Kes 1 - Cerita di atas adalah contoh dan tidak terlibat dengan mana-mana pihak yang hidup ataupun dah mati)

Apa korang nak buat kalau setiap yang kita buat, kita plan, something yang kita invent dah mendapat persetujuan 70% tapi dibantah keras oleh seseorang yang pangkatnya lebih sikit dari kita? Sikit je, tak tinggi mana pun. Setan betul! Yang 70% menyokong tadi senyap tak berani nak backing kita. Apa perasaan korang? (Kes 2 - yang masih dalam perbicaraan)

Apakah korang senang duduk bila korang dah nampak kepincangan pejabat itu tapi korang tak dapat nak betulkan? Contoh, tugas B menaip. Tapi B asyik delayed. Boleh tolak-tolak kerja. Boleh lepak-lepak minum kat cafe. Dan yang pasti bos tak pernah or tak berani nak tegur. F**k okeh!! Lama-kelamaan lemak babi B akan tebal setebal lemak babi juga. Boleh?? (Contoh -kes 3)

Aku terseksa!!

Mak aku pernah cakap, "Awak tu rambutan je, bos tu ibarat durian..."

Aku tak berapa pasti nak memperjelaskan statement tu, tapi aku boleh faham, what so ever we do we still ain't got the power. There are always BIG people above us and goverment policy should be forever "YES BOSS". Tapi sampai bila? Kalau dia tak betul pun kita perlu biarkan? Dulu aku menangis sangat-sangat bila emosi tak terkawal macam ni. Ye la, aku ni kan dulu lembut orang nya, tak suka mencarut, menghina... but since i worked here, i've been more selfish, rough and rude. For god sake, this is not me! Bos lama aku pun hairan macamana aku sekelip mata berubah sikap.

Ini pemberontakan dalaman yang sedang aku facing through. Wei!! Aku tak tau apa yang aku sedang merapu ni! Gara-gara dah terencat la ni!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...