Ahad, 28 Jun 2009

Umpama anjing menyalak bukit

Anjing, hakikat kepada seorang Melayu adalah najis dan haram. Dalam Islam pula anjing bukanlah haram 100% kerana dibenarkan seorang Muslim membela anjing untuk dijadikan suruhannya, seperti anjing pengawal dan juga anjing pemburu. Namun, disebabkan sekatan-sekatan dalam agama, maka kita mengambil jalan mudah dan terus menjauhkan diri dari anjing. Maka anjing adalah seekor binatang yang hina (walaupun tak sehina babi) dan tiada tempat dalam masyarakat Melayu. Maka pepatah ‘bagaikan anjing menyalak bukit’ ini ditujukan khas kepada mereka suka bercerita tentang orang lain (musuh) kepada umum. (Sudah habis modalkah??)

Anjing yang menyalak bukit hanya membuat bising, sedangkan bukit itu tidak terjejas sedikit pun fizikalnya.
Adakah kita perlu akan berdiam diri dengan ‘tingkahlaku’ anjing yang memekak pada tengah malam atau kita kena menghalau, menggodam dan membaling batu pada anjing tersebut ataupun adakah kita perlu mengambil tindakan drastik dengan menembaknya?


Hari ini kita berpuitis sedikit, boleh kawan-kawan?

ANJING MENYALAK BUKIT

Anjing menyalak bukit
Adalah sifir manusia
Bukit takkan runtuh dek salakan anjing.

Anjing menyalak bukit
Akan runtuh
Pada sifir Allah
Kerana anjing Allah yang punya
Kerana bukit Allah yang punya
Allah ada HAK atas ciptaan-Nya.

Ramli Abdul Rahim
Malaysia
1999








Syimalicious: Aku terdengar-dengar "anjing" menyalak ni. Adakah anjing yang menyalak bukit ini sedang mencari nahas? Simbolik tak entri kali ini?

17 ulasan:

Feez Mior berkata...

wahh.. sgt simbolik..
spt sdg marah nmpknye..
ape2 pn.. biarkan anjing itu menyalak..

anjing tu sememangnye sejak azali tidak cerdik..
mcm pepatah..
"bagaikan anjing dan byg2 die"..

joegrimjow berkata...

sikit2 lama2 jadi bukit

berusahalah anjing!!!

AJ berkata...

hurm..tering plk anjing menyalak sy...

AJ berkata...

hurm..tering plk anjing menyalak sy...

Redynne™ berkata...

emo sioooott.. hehe...

bior le hanjin tu nyalak syima..lama2 nnti letih la dia..

TAPI!!

kalo dia nyalak sblah tlinge ko, HARUS ko menghalau, menggodam, membaling, menyepak, menembak dan yg sengkatan dgnnya.. :P

::( ';')جو أمير(';' ):: berkata...

simbolik sungguh la syim..
kenapa aku xde idea cam ko ekk syim nak wat n3 pedas2 camnie...

ajorkan aku wehh...

tajuk n3 ko ni dah nak same dgn salah satu n3 aku yg aku tujukan kan kat sowang member aku( ko pun kenal..budak sabah yg penah gaduh ngan aku kes rebut merebut bf dulu tu..dulu kan aku pnh cite kat ko..yg muke kunun ala2 nora danish tue..)..tp pjg sgt la plak n3 aku tu....susah owang nak paham kan...

syim ..ajor kan aku plizzzz..

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ berkata...

sangat simbolik..

mmg haram tu..meh kita jar anjing2 itu mau?

sangchinok berkata...

saya suka petikan sajak tu, walaupun pada dasar sifat Allah itu adalah mustahil untuk Dia berbuat kejam. Maka bukanlah sifir manusia semata-mata yang salakan anjing takkan meruntuhkan bukit, tapi inilah kehendak Allah.

Tapi biarkan saja penyajak berpuitis. Yang penting kita berfikir supaya tidak dipesong walaupun oleh orang yang langsung tidak tahu memesong.

Ada masa saya akan ke syimalicious lagi.

NorAzrin Mohd Nawir berkata...

syima, sape yg menyalak kat ko ni nok?????sbr² ye nok..sbr!!!

siti murni berkata...

memang simbolik. byk cara boleh tafsir nih..anjing pun satu...napa la g menyalak kat bukit..byk lg tempat boleh menyalak...huhu..tah le..pening.

Sitie BUm BUm berkata...

anjing nampak sesuatu kot atas bukit.. hehe!!

I_Hate_Lolipop berkata...

simbolik dan sangat pedih bg mereka yg terasa...bak kata BAHA MEN,"who let the dogs out?"..

NorAzrin Mohd Nawir berkata...

ade award utk dirimu...sila amik di http://www.rynn2506.com

i.am.belle berkata...

aku teringin gak nak beli anjing size S jenis chihuahua hua hua


hmmm, apsal cina gemar dgn ikon babi ni. kiut mcm setan adalah xD

i.am.belle berkata...

cilakak. dah comment-mode balik.. hahaha byk ke anjing dtg blog ko ni syima oiiiii

Roy Rahman berkata...

post yg sangat berkesan. sy selalu pinjam kata2 u utk belasah org yg teramat sengal!! it works!!

thanks.

cakoi berkata...

anjing tersepit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Random Posts