Cari Blog Ini

Khamis, 18 November 2010

Resepi Pecal Lele

Hari ni, aku mencuba resepi baru yang selalu aku singgah makan kat kedai je. Pecal lele. Aku google dalam internet resepi ni dan rata-rata menyajikan masakan ikan keli berkuah santan putih. Aku tak mau yang ini, aku mengidam rasa masakan Jawa/Indon. So, cari punya cari aku try n error dengan hasil bantuan mak, Ati dan Mimi.


Bahan-bahan untuk menggoreng ikan keli
Serbuk Lada hitam
Tepung Jagung
Sedikit garam dan kunyit
*perap selama 30 minit

Cara-cara:
Goreng secara deep fry la.

Tips: Ikan keli lain kali jangan beli besar-besar, beli comel-comel senang ratah dan sedap. Besar pun best juga tapi kena deep fry lama-lama bagi garing. Mak suka masak dengan minyak yang sikit maka goreng ikan keli selalunya akan meletup jadi masukkan asam keping untuk kurangkan letupan minyak dalam kuali.

Bahan-bahan untuk sambal pedas meletup
2 genggam ikan bilis
4 biji bawang besar
5 biji bawang putih
30 biji cili padi
5cm belacan
3 senduk kecil cili boh yang memang dah pedas
garam dan gula kabung (gula melaka)

Cara-cara:

  1. Goreng ikan bilis sampai garing
  2. Potong kasar bawang putih, bawang besar dan cili padi
  3. Goreng belacan dan masukkan bahan yang dipotong tadi dan tunggu sehingga layu. 
  4. Masak cili boh sampai agak-agak kering
  5. Tunggu semua bahan agak sejuk dan kisar kasar.
  6. Kemudian masak balik bahan yang dikisar dengan cili boh tadi dan masukkan garam serta gula kabung secukup rasa.
Tips: Masukkan daun limau purut untuk menaikkan aroma sambal pedas meletup ini.


Sambal cili dia yang memainkan peranan untuk menyedapkan makanan.

Setakat ini dahulu,

 

3 ulasan:

  1. oh letak asam keping tanak kasi letup eh? bukan apa...sakit hati la. kadang minyak sampai cecah siling.

    kena komen selalu ni. sapa komen baik hati kannnnn?

    BalasPadam

Do you want to comment or critic? Sure i don't mind. Thanx anyway...

Salam Kenal

Ramai yang baru menjadi rakan saya di muka buku sejak akhir-akhir ini. Jadi izinkan saya untuk perkenalkan diri. Hai, saya Syima atau senang...