Cari Blog Ini

Ahad, 31 Julai 2011

Tengok anak bulan

Alhamdullilah, tahun ni, hari ni aku masih bernafas dan berkesempatan untuk join Majlis Cerapan Rasmi Hilal sempena Ramadhan 1432H/2011. Tahun lepas awan tebal dan mendung jadi tiada rezeki untuk nampak anak bulan tu sendiri.Jadi hari ini sekali lagi aku menvolunteerkan diri.

Polis trafik dah jaga entrance untuk naik ke atas baitulhilal. Ala mengadap rumah api Kuala Selangor tu. Hanya kenderaan yang mempunyai kad jemputan sahaja boleh naik dan parking di atas. Cewahh kata tetamu jemputan. Kami wakil bos je pun.

So seawal majlis ada bacaan yasin di bahagian bawah baitul hilal dan seterusnya kami diberi taklimat kaedah rukyah dan hisab bagi kenampakan anak bulan untuk penentuan bulan Ramadhan dan Syawal khususnya.

Benda alah teropong yang JUPEM punya yang berwarna kuning tu dikatakan lebih mudah nampak untuk carian anak bulan. Yang teropong blue black tu milik Jabatan Mufti Negeri Selangor. Anak bulan dijangka terbit pada jam 7.57pm. Jangka masa anak bulan di atas ufuk selama 28minit.

Tapi, walaupun keadaan cuaca petang ini tidak mendung dan cerah kami semua tetap tak nampak juga anak bulan.

Ostajah Syima melaporkan LlVE untuk semua. Apa pun selamat menunai fardu Maghrib dan I badah Puasa esok.



Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

1 ulasan:

Do you want to comment or critic? Sure i don't mind. Thanx anyway...

Salam Kenal

Ramai yang baru menjadi rakan saya di muka buku sejak akhir-akhir ini. Jadi izinkan saya untuk perkenalkan diri. Hai, saya Syima atau senang...