Cari Blog Ini

Rabu, 30 September 2009

Bahaya SMS

Bercakap dalam telefon atau SMS?

Yang mana kamu prefer?

Selama aku menggunakan khidmat telefon mudah alih, aku berpendapat lebih baik berbual/berbincang/bertekak di dalam telefon dari menghantar SMS.

Sebab, melalui pendengaran kita dapat membezakan keadaan emosi seseorang melalui intonasi yang disampaikan. Tetapi SMS tidak dapat membuatkan kita untuk mentafsir nada penyampaian mesej tersebut. Marah ke, cemburu ke, penat ke kan? Lalu apabila tersalah tafsir maka ia mengundang tradegi Hari Raya '09 yang berlaku ke atas aku tempohari.

What say you?



13 ulasan:

  1. yes,....
    saya prefer by phone..kalau sms leceh satu nak kene taip..
    satu lagi macam u cakap la..takde intonasi...

    huhu

    but safer way sebab kalau tgh hangin pun still boleh tulis cantek2...hihihi

    BalasPadam
  2. aku pown suka lagi talk.. dari sms! hai
    2min pastu
    hai balik!

    sehat?
    pastu 1min balik
    sehat ko?

    pastu 2min balik
    sama lah sehat! k lah aku ada kerja!!

    KAN BODOW Tu!

    tu pow nasib baik balaskan huhuhuh...

    BalasPadam
  3. Errmm.. aku rasa better face to face lah babe..

    Ko dpt tahu expression & emotion orang tu.. sengal tahap cipan ke.. purak-purak ke.. ape ke.. **cm kata utk dr sendiri je nih!=p

    Klo ckp fon pun orait jugak.. sms lagi lah.. klo tru sms, ko ade proof.. manalah tahu next time mengungkit.. kot ade modal nk tunjuk bukti..

    pss!!!:: Aku tak sabar ni.. ko bz ke? :D

    BalasPadam
  4. sms kot...currently ada masalah pendengaran yang sungguh kritikal...

    sila cakap kuat2 lain kali~~!!!

    huhuhhh...

    BalasPadam
  5. memg.kol lg best.hehehe
    seng nak sampaikan suara hati.

    btw,
    sy tag kamu!
    sila lawat blog utk meliht soalan.

    BalasPadam
  6. betul gak tu..cuma lebih sikitlah creditnya..huhu

    BalasPadam
  7. dua2 pun kadang2 malas....

    kadang2 rasa mcm nak berhentikan hp servis...ish...gile kan..!!

    BalasPadam
  8. ikut keadaan..
    ada masa kol ada masa sms.
    kalau benda rahsia baik jangan sms kang leh sebar2 lak, lagi satu haru nak explain

    BalasPadam
  9. sms slalu wat kita mis-interpret situation..
    aku prefer talking on the phone tapi but still rajin sms-ing

    mane cukup duit nak topap~

    BalasPadam
  10. salam syima

    Suka telefon .. suka juga sms.
    Tengok orang dulu sapa yang nak di telefon atau sms.

    sms memang ada bahayanya - teringat kisah-kisah lafaz cerai melalui sms. Terasa zalim teramat.

    BalasPadam
  11. tp aku rasa ble call xbleh nk stop plak...pah2 kdit cpt abeh...duit pun abeh jgk..call time kritikal xpe gak

    BalasPadam
  12. sy lagi prefer call,cz dr sms cam2 leh jd kan..

    BalasPadam
  13. salam perkenalan,
    lompat sini dari blog Tny,
    salahkan dia, anda akan ada pembaca baru pas ni:D

    SMS kurang berperasaan,
    kiranya lepas gaduh,
    berani la nak tanya kabar lg ngan sms...
    nak call?
    tobat dia tak angkat punyer. heheh
    basically tak malu sangat nak sms,
    rather then to call her up n apologize.

    tp punya la tak der perasaan,
    sampai ayat dibawah ni boleh memberi makna berbeza,
    break?
    (ayat nak ajak gi kantin, tp kalau bg masa gaduh tu, mahu break-up sunggoh jadinya)

    BalasPadam

Do you want to comment or critic? Sure i don't mind. Thanx anyway...

Salam Kenal

Ramai yang baru menjadi rakan saya di muka buku sejak akhir-akhir ini. Jadi izinkan saya untuk perkenalkan diri. Hai, saya Syima atau senang...